Protein & Ägg

Kost och träning

Träning och kost är ett outtömligt ämne eftersom de går hand i hand. Vill du nå ett bra träningsresultat måste du få i dig rätt mängd av födoämnen som kroppen behöver vid ansträngning och muskelbyggnad, i synnerhet ämnen som protein och kolhydrater. Eftersom det hela tiden kommer nya vetenskapliga rapporter om mat och hälsa gäller det att hänga med så att man inte går efter metoder som är förlegade och visat sig vara snarare skadliga för kroppen än nyttiga. Din hälsa kommer alltid i första hand.

När du tränar fysiskt, oavsett om det är styrketräning eller konditionsträning, så kommer kroppen att behöva fylla på näring som förbrukas eller bryts ner naturligt i musklerna vid ansträngning. För att förenkla näringsbehovet kan man utgå ifrån den två huvudkategorierna för träningskost: energi och protein. Nedan förtydligar vi de två kategorierna:

Protein

Protein är en av kroppens viktigaste byggstenar och utgör 20% av muskelmassan. Därför är det givetvis viktigt att få i sig tillräckligt mycket protein vid muskelansträngning för att kunna bygga ny och utökad muskelmassa. Protein får du i dig naturligt via maten, men det är bra att ha koll på proteinrik mat som du ska speciellt rikta in dig på om du vill bygga muskler för att bli större, starkare eller snabbare.

Du hittar protein i animaliska produkter som exempelvis:

  • Kött
  • Fisk
  • Fågel
  • Ägg
  • Mjölk

Men även från vegetariska livsmedel som: kvarg och sojabönor

Energi

För att du ska kunna prestera ordentligt och få ut maximalt av ditt träningspass behöver du ladda upp med tillräckligt mycket energi och bränsle för att du ska orka hela passet. Energin får du genom kolhydrater och fett. Kolhydraterna får du oftast från växtriket genom:

  • Potatis
  • Sötpotatis
  • Spannmål
  • Baljväxter (ärtor, sojabönor, jordnötter, linser)

Fettet kan hitta i livsmedel som:

  • Nötter
  • Mjölkprodukter (mjölk, grädde och smör)
  • Fet fisk (lax, sill och tonfisk)
  • Olivolja
  • Avokado

Ät och träna

Genom att äta varierad mat i rimliga mängder får du i dig det mesta du behöver av protein, kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler för att leva ett hälsosamt liv. Men har du specifika träningsmål kan du behöva justera kosten efter näringsintag som är rekommenderat av läkare och utbildade personliga tränare.

Läs och träna

För en bra balans i din träning bör du delvis kombinera både konditionsträning och styrketräning. Dessutom är det nödvändigt att läsa på om din träningsform och kosthållning så att du inte riskerar att skada dig i processen eller inte når dina egna uppsatta mål eftersom du saknar viktig information.

Hos oss kan du hitta bloggposter om mat som kan hjälpa dig med din träning. Bläddra bland våra kategorier så kommer du garanterat att hitta något som du kommer att ha nytta av.