Mat för återhämtning efter träning

Vad man skall äta efter träningen är befogad fråga. Återhämtningen efter en fysisk aktivitet är av stor vikt och näringsintaget inför återhämtning är extremt viktig. Nedan följer några tips som kan vara till hjälp.

Är ett återhämtningsmål nödvändigt?

Träning är minst sagt en livstrend idag. Snart har nästan alla ett gymkort i Göteborg, Stockholm, Malmö och andra storstäder. Nästan alla orter i Sverige har ett gym som erbjuder det mesta i träningsväg. Många som tränar, i synnerhet de som tränar hårdare, bör efter avslutade pass fylla på sin kropp med ett lämpligt återhämtningsmål. Även om du tränar några enstaka gånger per vecka bör du ha möjligheten att äta en vällagad måltid. Om så inte är möjligt bör du inom en timme efter din träning äta ett snabbare återhämtningsmål. Detta gäller oavsett om ditt syfte är viktminskning eller styrketräning.Gym i Göteborg

Varför behövs det?

Protein och kolhydrater som tillförs efter ett avslutat gym- eller fyspass bidrar till en snabbare återhämtning. Ett mål som tillförs efter träning får nedbrytningen av musklerna att avstanna till förmån för muskeluppbyggnaden. Vår kropp lagrar kolhydrater allra effektivast inom en timme efter träningspasset. Träna du således fler dagar i veckan efter varandra blir återhämtningsmålet ännu viktigare. Skall du upprätthålla en god träning är det viktigt att förstå att maten är av lika stor vikt som själva träningen, annars blir resultat helt enkelt inte optimalt.

Vad skall man äta?

Det viktigaste är att målet innehåller protein och kolhydrater. Ju snabbare kolhydraterna är desto fortare lämnar de magen och når ut i blodomloppet, varefter återhämtningen kan påbörjas snabbare. Ät gärna så god och vällagad mat det bara går. Pastasorter av olika slag är det bästa. Gör i ordning en god tagliatelle med köttfärsås eller carbonara som du mixar med ett färskt och okokt ägg. Ett köttstycke eller en god kycklingfilé till ris är också rekommendabelt. I regel räcker det med ett totalt proteinintag på 10-20 gram samt 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt.