Vad tycker matgästerna egentligen?

Hur ska du som restaurangägare egentligen kunna veta vad dina matgäster tycker om din mat och sin upplevelse? Jo, det finns ju en och annan som mer än gärna berättar. Och tyvärr är det allt för ofta som det är den som tycker sig haft en negativ upplevelse som är tjänstvillig nog att berätta detta. Men det är knappast en korrekt bild av folks uppfattning du får på det sättet. Det kan faktiskt vara läge att göra ett par marknadsundersökningar. Var ledande inom din marknadsundersökning genom att anlita GKF som varit experter på undersökningar i flera årtionden.

Hur du får fram en ärlig uppfattning

Om du frågar dina middagsgäster vad de tyckte om maten så kommer den generella svensken att svara att det var jättegott. Bara om du är väldigt duktig på kroppsspråk och ansiktsuttryck kan du räkna ut att de bara var artiga. Men vad de verkligen tyckte får du inte veta. Och hur ska du kunna göra dina gäster helt nöjda om du inte vet vad de verkligen tycker? Du kan uppmana dem att fylla i ett papper anonymt, men få gör det. Få hinner. Det bästa är att anlita ett professionellt företag som gör detta åt dig. Då kan du nöja dig med att be dina gäster om deras postnummer – så du vet var majoriteten av dina gäster kommer ifrån. Då kan GFK göra stickkollssamtal i det mest förekommande postnummerområdet och kolla vilka som känner till din restaurang eller har gått dit och vad de tyckte.

Användbara analyser

Ett annat problem om du försöker göra egna undersökningar, utöver att du kanske inte får veta sanningen, är att du inte riktigt vet vad du ska göra med informationen du fått. Ett företag med stor kompetens inom marknadsundersökning, kundmätningar och konsumenttester vet också vad de ska göra med informationen. De vet hur de analyserar data och sammanställer den på ett sätt som är användbart för dig. Till slut har du fått en sammanställning som du kan ha som underlag när du gör upp planerna för restaurangens framtid.
Kanske ska du ta tillbaka den där kalopsen som det visade sig att kunderna älskade, men som du inte visste att de gjorde.
Från GFK kan du beställa flera olika tjänster. Däribland:

• Kundmätningar
• Konsumenttester
• Upplevelse av varumärke
• Geomarketing.